یکی از دغدغه‌های اصلی والدین در تربیت کودکان، داشتن یک فرزند باهوش به شمار می‌رود. محققان طی پژوهش‌هایی موفق شده‌اند برای این دغدغه فراگیر والدین نیز چاره‌ای پیدا کنند و آنها را به آرزویشان برسانند.

شخصیت اجتماعی کودک را در قلب خانواده شکل دهید / آموزش مهارت‌های کاربردی از بدو تولد

کودکان باهوش معمولا به افرادی تلقی می‌شود که مهارت‌های اجتماعی غنی و گسترده‌ای دارند. برای تربیت این کودکان، لازم است والدین کارهایی هر چند ساده را به طور  منظم انجام دهند و پس از چند سال نتایج قابل توجه آن را به دست آورند.

یکی از دغدغه‌های اصلی والدین در تربیت کودکان، داشتن یک فرزند باهوش به شمار می‌رود. محققان طی پژوهش‌هایی موفق شده‌اند برای این دغدغه فراگیر والدین نیز چاره‌ای پیدا کنند و آنها را به آرزویشان برسانند.

نتایج این تحقیقات به طوری است که برای کودکان نوپا هم قابل اجرا و مفید فایده است؛ همچنین سادگی این راهکارها می‌تواند یکی از نقاط قوت آن به حساب آید به صورتی که نیاز به هیچ نوع تجهیزات و امکاناتی ندارد.

راهکارهایی که در ادامه ذکر خواهد شد، برخی از نتایج تحقیق‌هایی است که محققان در جهت تقویت هوش کودکان به دست آورده‌اند. این فعالیت‌ها را می‌توان از بدو تولد آغاز کرد و تا زمان ورود به مدرسه و جوامع گسترده‌تر ادامه داد.

آواز بخوانید

سعی کنید روزانه یا حتی چند وعده در روز آواز بخوانید یا ترانه‌ای را زمزمه کنید. شنیدن آواها و کلمات مختلف برای کودک یکی از عوامل مهم و موثر در تقویت هوش در دوران کودکی به شمار می‌رود.

این کار مهارت کلامی و شنوایی کودک را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود فرزند شما بتواند سریع‌تر و روان‌تر صحبت کند. حتی گاهی برای کودک کتاب بخوانید و به هیچ عنوان گمان نکنید این کار برای او زود است یا متوجه آن نمی‌شود! قدرت کلام شما و شنوایی فرزندتان، نتیجه‌ای فوق‌العاده خلق خواهد کرد.

قسمتی از روز را به کودک اختصاص دهید

زمانی از روزتان را مشخص کنید و با هم وقت بگذرانید. در این فرصت روزانه، با فرزندتان بازی کنید، او را در آغوش بگیرید، برایش شعر یا داستان بخوانید و مطمئن باشید این زمان‌های کوتاه در روز، کودک را به فردی باهوش و دارای ذهنی قدرتمند تبدیل می‌کند.

برنامه منظم روزانه داشته باشید

با طرح یک برنامه منظم و دقیق برای کارهای روزانه، به فرزندتان آموزش می‌دهید که برنامه‌ریزی را یاد بگیرد، کارهای خود را در بازه‌ای مشخص انجام دهد و ذهن نظام‌مندی داشته باشد.

موفقیت‌ها را تشویق کنید

هنگامی که فرزند شما به کمک دیگران می‌رود یا زمانی که می‌تواند خود را با دیگران وفق دهند، لازم است از طرف شما تشویق شود تا بداند کار خوبی انجام داده است. تشویق کردن و پاداش دادن، یکی از موثرترین اعمالی هستند که توسط والدین انجام می‌شوند.

با تشویق کردن، شخصیت اجتماعی، عاطفی و رفتاری کودک شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود که از مهارت‌های مهم مورد نیاز هر فرد به شمار می‌رود.

با فرزندتان دوست باشید

یکی از عواملی که می‌تواند از ایجاد روابط خطرناک جلوگیری کند، دوستی والدین با کودک است. خانواده اولین جمعی است که فرد را آماده مواجهه با جامعه می‌کند.

 بعضی از کودکان پس از ورود به مدرسه رفتارهای خشونت‌آمیزی نسبت به یکدیگر نشان می‌دهند و نمی‌توانند با دیگران رفتار مسالمت‌آمیز داشته باشند. این اتفاق ناشی از روابط ناسالم در خانواده است که در همین راستا بسیاری از روانشناسان کودک به خانواده‌ها توصیه می‌کنند به هیچ عنوان با فرزندشان وارد فضای لجبازی‌های طولانی مدت، دعوا و سایر خشونت‌ها نشوند تا کودک در برخورد با جوامع بزرگ‌تر، به شکلی موفق‌ حضور پیدا کند.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که والدین، بهترین معلمان کودک هستند و با کارهایی کوچک در سالهای اول زندگی فرزندشان، می‌توانند شخصیتی کامل، قوی و سرشار از مهارت‌های لازم بسازند.

منبع: healthy children

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.